Utolsó frissítés:

2019-07-09 22:48

Határtalanul 2018

Határtalanul  élménybeszámoló

Az idei évben is részt vettünk a Határtalanul programban, mivel 2018-ban az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett pályázaton támogatást nyertünk. A 2018/19-es tanévben, - mint minden évben- a hetedik osztályos tanulók vehettek részt a támogatott kiránduláson.  A 2018/19-es év pályázat lehetőségének értelmében 8. osztályos tanulókat is vihettünk magunkkal. Így az idei utazók között a 23 hetedikesen kívül 12 nyolcadikos tanuló is jelen volt. A csoporttal 3 fő pedagógus is utazott.

A beadott pályázatunk értelmében 5 napos, azaz 4 éjszakás úton vehettünk részt Erdélyben, Székelyföldön a szűkebb értelembe vett Sóvidék területén. A csoportos szállásunk mindegyik éjszakán Farkaslakán volt, a hangulatos Muskátli Panzióban.
A kirándulásunk célja, hogy gyermekeink testközelben tapasztalhatják meg a határon túli magyarság helyzetét, a magyarlakta területek történelmét, földrajzát, élővilágát és néprajzát.

1. nap
A kirándulás első napján hosszú utazás várt ránk. A korai indulás ellenére a gyermekek izgatottak voltak, nagy várakozás kísérte utunkat. A fárasztó utazást Aradon megszakítva a Megbékélés terén, a Szabadság-szobornál emlékeztünk az 1848-as szabadságharcra és a Trianoni békeszerződésre. Rövid belvárosi séta után újra buszra szálltunk és robogtunk tovább Sóvidék felé. Estére értünk Farkaslakára ahol a Muskátli panzióban töltöttük mind a négy éjszakánkat.

2. nap
Reggel, az ízletes reggelink után a szovátai Medve-tó körül túráztunk, felkerestük a Mogyoró-tavat, A Vörös-tavat és a Rigó-tavat. Friss kürtös kalácsot tízóraiztunk és irány Parajd! A helyszínre érve a méltán híres sóbányába tettünk látogatást. Több emelettel a felszín alatt különleges világ tárult a szemünk elé. A hatalmas földalatti termekben számtalan izgalmas és érdekes látnivaló és szolgáltatás várja az utazókat. Volt itt kalandpálya, masszázssziget, ping-pong asztal és még sóhomokozó is. Mi a kápolna felé vettük az irányt és a hangzavarban próbáltuk pár percre elmélyülni és megköszönni a Mindenhatónak, hogy itt lehetünk. A bányában keséssé látogatott helyen kis kiállítás található, ahol bemutatják a só kialakulását és a bánya termelését kezdetektől napjainkig. A felszínre érve a Parajdi kirakodóvásárba vizsgáltuk a helyi sóból kínált termékeket. A parajdi  Sószorost kerestük fel, ahol rövid túra során vizsgáltuk a só felszíni lepusztulását, és hatását az élővilágra. Napunkat a korondi kirakodóvásárban fejeztük be, ahol egy helyi fazekasmester műhelyében ismerhettük meg a kerámiák készítésének lépéseit.

3. napunkon szekerekkel és traktorokkal utaztunk a Madarasi-Hargita sípályájáig, majd onnan felgyalogoltunk a Madarasi-Hargita csúcsára. Hol hóba süppedve, hol sárban tapicskolva tettük meg a pár kilóméteres utat a csúcsig.  A csúcson csodálatos látvány tárult elénk. Az itt elhelyezett kopjafák hátterében megtekinthettük a Csicsói-Hargitát és egész Sóvidéket.   Visszatérésünk után a nap hátralevő részén Székelyudvarhely megismerésével töltöttük. A főtéren megkerestük a Vasszékely szobrot, megtekintettük a református és a katolikus templomot, és az emlékezés parkjában megbeszéltük a székely nép nagyjainak életét.

4. nap.
Ezen a napon Székelyvarságra utaztunk. Ez a település óriási területen fekszik, úgymond a hegyek között elterülő tanyavilág. Az emberek főleg fakitermeléssel és a fa megmunkálásával és pásztorkodással foglalkoznak. Először egy ma is működő vízimalmot látogattunk meg, ahol szemügyre vehettük, hogy a vízenergia hogyan használható fűrészelésre és gabona őrlésére egyaránt. Ezután a gyönyörű környezetben fekvő Varsági-vízesést tekintettük meg, majd egy zsindelykészítő mesterhez látogattunk, ahol megnézhettük és kipróbálhattuk, hogy hogyan készül a minden háztetőt fedő fazsindely. A nap utolsó részében Szejkefürdőn Orbán Balázs sírját, és a körülötte található, székelykapukból álló emlékparkot kerestük fel. A szállásra visszatérve udvarhelyi néptáncosok vártak minket, akikkel egy emlékezetes és fergeteges táncházat tartottunk.

5. nap
Az utolsó napunkon fáradtan, de élményekkel telve hazafelé indultunk. Azonban ez a nap is tartogatott meglepetéseket számunkra. A korai indulást követően hamarosan megálltunk Fehéregyházán, ahol Petőfi Sándorra emlékeztünk, hiszen a segesvári csata előtt itt töltötte utolsó éjszakáját és itt látták őt utoljára. Majd a segesvári pihenőnk alatt  végigsétáltunk a patinás belvároson, felmásztunk a Diáklépcsőn, és felkerestük az Óratornyot és a Csizmadia-tornyot. Az óvárosban rátaláltunk Apor Vilmos a későbbi boldoggá avatott vértanú püspök szülőházára is. Innen kis megállókkal folyamatosan utaztunk haza, hogy estére Pécelre érjünk. Utunkat a tervezett időben fejeztük be. Hálát adunk az Istennek, hogy ezen a hosszú és fáradtságos kiránduláson vigyázott ránk, és ilyen sok élménnyel gazdagodhattunk!

Határtalanul képgaléria

Iskolánk 7. osztálya június hónapban erdélyi osztálykiránduláson vett részt. A kirándulás a Határtalanul pályázat keretében zajlott le.

A diákok 4 nap alatt egy nagyváradi honismereti vezető kalauzolásával jártak be sok magyar vonatkozású helyszínt.

Nagyvárad-Kalotaszeg-Kolozsvár-Torockó-Nagyenyed-Gyulafehérvár-Déva-Vajdahunyad-Máriaradna-Arad útvonalon haladva elevenedett meg számukra a történelem, helyezték személyes élményeik közé az iskolában megtanultakat.

A gyermekek legtöbbje most először járt Erdélyben, most először találkoztak Erdély hatalmas kulturális örökségével és természeti értékeivel, most először tapasztalták meg az itt élők vendégszeretetét, kedvességét.

A kirándulás keretén belül találkoztak a dévai Szent Ferenc Alapítvány gyermekeivel, akiknek kis műsorral kedveskedtek. A műsor keretén belül került sor az iskola és a Péceli Egyházközség hívei körében gyűjtött sportszer és társasjáték adományok átadására. A hálás gyermektekintetek bizonyították, hogy az adományok nagyon jó helyre kerültek.

A fáradságos, de tartalmas út során többekben megfogalmazódott a gondolat, mikor térhetünk újra vissza.

Képgaléria

Összefoglaló videó

Iskolánk címe:
Szent Erzsébet Katolikus Általános Iskola és Óvoda
2119 Pécel, Kossuth tér 7.
telefon: (06-28) 547-301

5. 12:05 - 12:50
6. 13:00 - 13:45
7. 14:00 - 14:45

A Szülők néptánccsoportja várja az új tagok jelentkezését.
Ha kedve van táncolni, egy jó közösséghez tartozni, várjuk szeretettel!
Idén Sajó menti táncokat tanulunk
Időpont: csütörtökönként 17.30-18.30-ig
Táncot tanít: Pintér András (András bácsi)
Gyermekfelügyeletet biztosítunk.

Napi 3x étkezés ára: 455.-Ft, Ebéd ára: 305.-Ft

Óvodai ellátás

Napi 3x étkezés ára: 390.-Ft

Felhívjuk a T. Szülők figyelmét, hogy étkezést lemondani csak előző nap 11:00-ig lehet iskolánk titkárságának telefonszámán: 06/28-547-300 számon.
Ha a hiányzást nem jelentik le a fentiekben leírt óráig, abban az esetben, azt a napot ki kell fizetniük.

Ugyanígy kérünk értesítést a gyermek hiányzás utáni első iskolai napjáról előző nap 11.00 óráig.
Ha nem történik jelzés felénk, a gyermeknek nem tudunk ellátást biztosítani.

Megértésüket és együttműködésüket előre is köszönjük!

Összefoglaló videó

Iskolavédőnő:      Géth Magdolna Eszter
Fogadóóra:          pénteken 8:00 – 11:00-ig

Egyenruha gyűjtés

Várjuk a kinőtt egyenruhákat (blúzok, ingek, szoknyák és nadrágok) az igazgatói irodába, hogy továbbadhassuk azoknak, akiknek nem sikerült beszerezniük.